Trinn 1 - Grunnkurs
Kurset er i alt på 17 undervisningstimer, og kan gjennomføres med inntil 16 elever. Det skal være 4 timer undervisning om førstehjelp og tiltak ved trafikkulykke. Av dette skal 1 time brukes til praktisk øving i forbindelse med en arrangert ulykke. Det skal være 3 timer undervisning om kjøring i mørket. Av dette skal minst 1 time skal være en utedemonstrasjon. Denne demonstrasjonen kan gjennomføres med inntil 6 elever per lærer. Minst 1 time av mørkekjøringsopplæringen gjennomføres som demonstrasjon i bil med eleven som passasjerer. Denne kan gjennomføres med inntil 2 elever i bilen. Øvrig undervisning skal være 10 timer og fordeles over minst 3 samlinger. For å få godkjent kurset, må eleven ha deltatt i alle timene som hører inn under tema 1 til og med 7. Hvis en elev har forfall til deler av kurset, må dette tas igjen på tilsvarende kurs senere. I perioden 16. mars – 31. oktober gis det rett til øvingskjøring etter at tema 6 er gjennomført. Avlegges førerprøven i perioden 1. november – 15. mars, vil bestått førerprøve gi førerrett kun fram til 1. mars året etter, hvis kandidaten ikke har fullført mørkekjøringsdemonstrasjonene.
Trinn 2 - Grunnleggende kompetanse
Hovedmomenter
Hovedmomenter
• Fører og eiers ansvar
• Registrering og eierforhold
• Bruk av bil med og uten tilhenger
• Tauing av kjøretøy
• Dokumenter
• Rusmidler, tretthet, sykdom og bilkjøring
• Forsikring og økonomisk ansvar
• Offentlige reaksjoner
• Plikter og tiltak ved trafikkuhell
Hovedmomenter
• Forholdet mellom trafikkens krav og menneskets kapasitet.
• Faktorer som virker inn på bilføreren.
• Kjøreprosessen, bearbeiding av informasjon og automatisering.
Hovedmomenter
• Sittestilling,
• Sikt
• Innstilling og bruk av ratt, pedaler, gir, parkeringsbrems og andre betjeningsinnretninger
• Tilpassing og bruk av bilbelte og hodestøtte
• Start og stopp av motor
Hovedmomenter
• Observasjon og tegn ved igangsetting og stans
• Kontrollert og behagelig igangsetting og stans, på flat veg, i med- og motbakke med og uten parkeringsbrems
• Krypekjøring
• Kort stans – ny start
• Sikre bilen etter stans
Hovedmomenter
• Behagelig opp- og nedgiring på flat veg, i utfor- og motbakke
• Normalbremsing (1,5 – 2 m/s 2 ) fra minst 60 km/t
• Observasjon i speil før, under og etter fartsreduksjonen
• Stans ved angitt sted fra forskjellige hastigheter
• Hard nedbremsing for å kunne stanse foran en hindring
• Forberede ny igangsetting ved å velge 1. gir like før stans
• Normalakselerasjon opp til 60 km/t
• Valg av riktig gir i forhold til fart
• Bruk av gir ved økonomisk og miljøvennlig kjøring
• Lange og sikre rattbevegelser
• Sving til høyre og venstre i vegkryss
• Bremsing når motor ikke er i gang
Hovedmomenter
• Sittestilling og sikt
• Rygging
• Snumåter
• Parkering – ulike metoder
• Parkering – ulike trafikkmiljø
Hovedmomenter
• Sammenhengende kjøring i område med liten trafikk.
• Riktig bremsemåte inn i situasjoner som krever fartsreduksjon.
• Observasjon og tegngivning ved sidevegs forflytning av kjøretøyet.
• Bruk av gir som gir økonomisk og miljøvennlig kjøring.
• Riktig fart og plassering ved sving til høyre og venstre i vegkryss
Hovedmomenter:
• Lasteevne og kjøring med tilhenger
• Bremser.
• Hjul og dekk
• Styring
• Lys
• Sikt.
• Driftssikkerhet
• Sikkerhetsutstyr
• Varselinnretninger
Trinn 3 - Trafikal del
Hovedmomenter
• Trafikksystemet
• Trafikkmiljø
• Trafikant
• Kjøretøy
• Trafikantgrupper og interessemotsetninger
• Miljøkonsekvenser av privatbilismen
• Alternative løsninger som er miljøvennlige
Hovedmomenter
• Definisjoner
• Anlegg i vegen
• Vegoppmerking (også i våre naboland)
• Skilt
• Lysregulering
• Henvisninger
Hovedmomenter
• Vegtrafikklovgivningen
• Grunnregler
• Kommunikasjon og samhandling
• Signal og tegn
• Fartsavpassing
• Veggrep og aktuelle fysiske lover
• Plassering på vegen
• Vikeplikt
• Rygging og vending
• Stans og parkering
• Planovergang
• Motorveg
• Kjøring i tunnel
• Kjøring i kø og ved flaskehalser
Hovedmomenter
• Grunnleggende se-teknikk og hva det er viktig å se etter
• Oppdage og oppfatte vegkryss, myke trafikanter, hindringer, skilt og oppmerking i god tid
• Kjøring inn mot og gjennom kryss med ulik utforming, sikt og regulering
• Kjøring mellom kryss
• Tilpassing av fart og valg av plassering i forhold til sikt- og trafikkforhold
Hovedmomenter
Hovedmomenter
Hovedmomenter
• Tidlig og fullstendig overblikk
• Tydelig tegngiving, fartstilpassing, plassering og annen informasjon
• Flyt og avvikling ved å utnytte luker i vegkryss og ved skifte av kjørefelt
• Oppfatte og forstå situasjoner med særlig risiko
• Forutse, oppfatte og motvirke risiko for møteulykker
• Handlingsberedskap når det er nødvendig
• Bidra til å redusere køer ved å unngå unødvendig lang avstand til forankjørende gjennom flaskehalser
Tema 2: Sikring av personer og gods i bil
Tema 3: Bremsing og fartstilpassing
Tema 4: Kjøring i sving
Tema 5: Oppsummering og refleksjon
Kurset er på 4 undervisningstimer. Av dette fordeles 1 time til mål og forventninger, og oppsummering og refleksjon med medelever og lærere til stede i klasserommet. Til sikring av last brukes 1 time. Hver elev skal ha 2 timer praktisk øving pr. elev i bil på bane.
Eleven skal lære å sikre personer og gods i bil og forstå hvordan bilens bremse- og styremuligheter påvirkes av førerens kjøremåte og bilens utrustning.
Eleven skal
1. kjenne kursets mål og organisering, og bli bevisst sine egne forventninger og mål når kurset begynner
Trinn 4 Avsluttende opplæring
a) oppleve hvordan løse gjenstander i bil påvirkes og tilegne seg kunnskap om hvilke krefter en person utsettes for ved bråstopp
b) tilegne seg kunnskap om og øve på å sikre barn, voksne, last og gjenstander i bil
a) oppleve behovet for bremsestrekning fra ulik fart og på ulikt underlag
b) erfare muligheter og begrensninger som ligger i ABS-systemet
c) øve på å bremse effektivt og utnytte veggrep i eget kjørefelt
d) øve på å unngå å kjøre på bevegelige hinder ved å stanse eller styre unna
a) oppleve fartens betydning for tap og gjenvinning av kontroll
b) arbeide med ulike løsninger ved situasjoner som kan oppstå i sving
c) erfare betydningen presis kjøreteknikk har for å beholde kontroll
d) oppleve at bilens elektroniske og tekniske sikkerhetsutstyr kan være føreren til hjelp for å beholde kontroll
5. utveksle erfaringer med sine medelever og delta i oppsummering ved å
a) sette ord på egne erfaringer fra opplæringen på banen og dele disse med andre
b) vurdere egen kjøredyktighet og egne sterke og svake sider som bilfører
c) kjenne til fakta om ulykkesbildet for unge, ferske bilførere3.9 – Obligatorisk veiledningstime
Med utgangspunkt i elevens prestasjoner, skal eleven og læreren sammen ta stilling til i hvilken grad målene for trinnet er nådd. De skal sammen vurdere om eleven kan kjøre tilnærmet selvstendig. Læreren skal gi eleven en tilrådning i spørsmålet om eleven har den kompetansen som er nødvendig for å få et godt læringsutbytte av opplæringen i neste trinn. Veiledningstimen skal være av 45 minutters varighet og inneholde både praktisk kjøring og en veiledningssamtale.
Opplæringen i trinn 4 skal bidra til å bringe elevene fram til hovedmålet.
Trinn 4 - Avsluttende opplæring
a) kjenne til fordelingen av de alvorligste ulykkene i forhold til alder, kjønn og tidspunkt
b) gjøre rede for begrepet kjøredyktighet og sammenhengen mellom denne og de krav trafikkmiljøet stiller til førere
c) drøfte årsakene til de vanligste og alvorligste ungdomsulykkene og foreslå, argumentere for og ta stilling til effektive tiltak for å motvirke disse.
d) identifisere og beskrive mulige risikofaktorer i en gitt trafikksituasjon, forklare hva risikoen består i og velge ut, beskrive og argumentere for en ønsket atferd
e) gjøre rede for hvordan eleven selv påvirker og påvirkes av andre og være bevisst på sin personlige kjørestil med tanke på risiko og miljø
Generell faktainformasjon om ulykker.
Unge, ferske føreres involvering i utforkjøringsulykker.
• Kjøredyktighet
• Trafikkmiljøets krav
• Vanlige førerfeil
• Årsaker
• Førerfeil hos unge bilførere spesielt
• Forslag til og vurdering av mottiltak
• Selvinnsikt
• Analyse av trafikksituasjoner med fokus på risiko
• Forslag til og argumenter for ønsket atferd
• Sikringsutstyr i bil.
• Problemstillinger knyttet til normer, verdier, ansvar, gruppepress, selvstendighet og egne valg
• Refleksjon og vurdering av egen kjøreatferd
a) øve på kjøring på landeveg med varierende standard med særlig vekt på presis kjøreteknikk i kurver
b) arbeide med å identifisere og beskrive trafikkmiljøet, forutse og påpeke mulige risikomomenter og angi en hensiktsmessig strategi fremover i tid med vekt på vegens forløp, føreforhold og risiko for møteulykker
c) anvende og videreutvikle en miljøvennlig og økonomisk kjøremåte
d) oppleve og erfare situasjoner med særlig stor risiko ved inn- og/eller avkjøring fra større veg som krever spesielle løsninger for å ivareta sikkerheten.
e) utvise en hensiktsmessig atferd og vise vilje til og ivareta egen og andres sikkerhet ved møtende forbikjøring, når de blir forbikjørt og ved vurdering av om en forbikjøring kan gjennomføres eller ikke
f) oppleve og erfare at forbikjøringssituasjoner er vanskelige og de særlige risikoforhold som må vurderes ved en forbikjøring.
g) gjøre rede for erfaringene fra denne delen av opplæringen i ettertid
• Kjøring på veg med varierende, bredde, vegdekke, kurver, hellingsforhold, dosering og siktforhold
• Anvende og videreutvikle presis kjøreteknikk i kurver med bevisstgjøring av svingpunkt, blikkbruk, forankring og ratt- og gasskontroll
• Kommentere egen kjøring, kjøremiljøet, risikomoment og kjørestrategi i forkant
• Sikt
• Bebyggelse
• Skilt
• Oppmerking
• Vegens forløp
• Føreforhold
• Møtende og risiko for møteulykker
• Andre forhold som kan ha betydning for kjøringen
• Rask og praksis fartsøkning til ønsket fart
• Planlegging av kjøringen framover i tid
• Bruk av riktig gir
• Fartsreduksjon ved å slippe gass tidlig
• Utnytte terrenget ved fartsreduksjon og -økning der dette er mulig
Identifisere og beskrive særlige risikoforhold ved inn/utkjøring i kryss.
Tydelig kjøremåte.
Nødløsninger.
Vurdere siktforhold, baken forkjørende og andre risikoforhold i forbikjøringssituasjoner
a) planlegge kjøreruten og ved hjelp av kart eller annen rutebeskrivelse kunne beskrive, forklare og begrunne ulike forhold de må forvente å møte og ta hensyn til i løpet av kjøreturen.
b) kjøre selvstendig over lengre strekninger i et skiftende miljø som varierer i vegstandard og mellom typisk landeveg, by- og tettstedsmiljø.
c) reflektere over og begrunne egne handlingsvalg i etterkant av en situasjon
a) bearbeide sine erfaringer og opplevelser, gjøre rede for egne valg, begrunne disse og vise evne og vilje til ettertanke og selvkritisk vurdering
b) vurdere egne sterke og svake sider som bilførere og velge ut områder med utviklingsmuligheter
c) vurdere og ta stilling til ulike løsninger i en gitt problemstilling, gjøre rede for sitt syn og kunne argumentere for dette.
Trinn 5 - Førerprøve
Det er Statens vegvesen som gjennomfører førerprøven. Du meldes opp i samråd med læreren din når opplæringen nærmer seg avslutningen. NB ! Men husk at du først må ha bestått teoriprøven før det kan bestille oppkjøring. Førerprøven er omfattende, den varer i 65 min. Dette gjør at Statens vegvesen kan sjekke at kandidaten har nådd målene i undervisningen. Som vist under .For å stille sterkest mulig på en førerprøve bør man ha en prøveoppkjøring med faglig leder i god tid før førerprøven. Husk legitimasjon til alle prøver. Den praktiske prøven inneholder også 2 teoretiske spørsmål om bilen ( be om eget dokument for sikkerhetskontroll av kjøretøyet) ved skolen
TRAFIKALTGRUNNKURS
PRIS KL B, MANUEL GIR OG AUTOMAT | TID | PRIS |
---|---|---|
Kjøretime | 45 | 700.- |
Kjøretime etter kl 17.00 | 45 | 800.- |
Kjøretime helg og røde dager | 45 | 1000.- |
Dobbeltime | 1 400 | |
Dobbeltime etter kl 17.00 | 90 | 1 600,- |
Dobbeltime helg og røde dager | 90 | 2 000,- |
OBLIGATORISK | TID | PRIS |
---|---|---|
Veiledningstime trinn 2 | 45 | 800,- |
Veiledningstime trinn 2 helg og røde dager | 45 | 900,- |
Sikkerhetskurs bane (glattkjøring med kr 1.300.- i gebyr) | 225 | 6 300,- |
Veiledningstime trinn 3 | 45 | 800,- |
Veiledningstime trinn 3 helg og røde dager | 45 | 900,- |
Sikkerhetskurs vei (landeveiskjøring) | 585 | 7 500,- |
Sikkerhetskurs vei (landeveiskjøring) helg og røde dager | 585 | 8 500,- |
Førerprøve (leie av bil til oppkjøring) | 180 | 3 500,- |
Oppvarmingstime til førerprøve | 45 | 700.- |
TRAFIKALTGRUNNKURS | TID | PRIS |
---|---|---|
Trafikikalt Grunnkurs (uten mørkedemo) | 630 | 3 500.- |
Førstehjelp | 180 | 1500.- |
Mørkedemo | 225 | 2 000.- |
1 ekstra kursdag | 225 | 500,- |
Trafikalt Grunnkurs (uten mørkedemo) KAMPANJE | 630 | 2. 750.- |
Pakketilbud kl B
OBLIGATORISK PAKKE UTEN KJØRETIMER | TID | PRIS |
---|---|---|
2 stk obl. Veiledningstimer a 45 min kr 725.- | 90 | 1 600,- |
Obl. sikkerhetskurs på bane (Glattkjøring) inkludert kr 1.300.- i gebyr | 180 | 6 300,- |
Obl. sikkerhetskurs på vei 13 timer a 45 min | 585 | 8 500,- |
Førerprøve | 180 | 3 350,- |
Oppvarmingstime til førerprøve | 45 | 700,- |
RABBAT | - | 700,- |
Pakkepris | - | 19 900,- |
OBLIGATORISK PAKKE MED 10 KJØRETIMER | TID | PRIS |
---|---|---|
10 Kjøretimer a kr 625,- | 45 | 7 000,- |
2 stk obl. Veiledningstimer a 45 min kr 725.- | 45 | 1 600,- |
Obl. sikkerhetskurs på bane (Glattkjøring) inkludert kr 1.100.- i geby | 180 | 6 300,- |
Sikkerhetskurs vei (landeveiskjøring) 13 timer a 45 min | 585 | 8 500,- |
Førerprøve | 180 | 3 350,- |
Oppvarmingstime til førerprøve | 65 | 700.- |
RABBAT | - | 700.- |
Pakkepris | - | 27 000 |
Praktisk prøve kr 1100,-
Utstedelse av førerkort kr. 300-
NAF- Gebyr kr. 11.300,-
Forbehold om prisendringer. Priser er pr 01.03.2019
eller mot registrert forskuddsinnbetaling.
Trafikkskolen har mobil betalingsterminal, hvor det vil være mulig å betale med bankkort
Trafikskolen har også betaling via Vipps med nr 561732
Om ønskelig sender vi ut giro på større beløp i forkant av oppstart av kjøretimer, med konto og kid nr.
Pakkeløsninger
kan deles i 2 innbetalinger:
50 % betales ved første gangs innbetaling og resterende
50 % betales innen 35 dager fra første delbetaling.
Ved deling av pakkeinnbetaling beregnes det et delingstillegg på kr 1000,- gjennom reduksjon av rabatten.
Påbygningspakken med kun kjøretimer kan ikke deles.
MERK
Det er ikke førerkortgaranti
knyttet til pakketilbudene.
Forskuddsinnbetalte pakker refunderes ikke.
Tilbudet i pakketilbudene vil om ikke annet er avtalt, gjelde i ut det året de er betalt i. Prisøkning skjer 1 Januar hvert år.
Alle innbetalte pakker har gyldighet på 12 mnd.
Det må påregnes mere kjøring en det som er i pakketilbudene.